Bevrijding ook in Gemert gevierd

Bij de herdenkingsdienst op 4 mei in de Sint Jan heeft Amnesty actief meegedaan, door het lezen van een gedicht, en het leggen van een krans bij het oorlogsmonument.

Onderaan dit artikel de tekst van het gedicht met de inleiding zoals Jeanny heeft voorgedragen.

Tegelijkertijd met de dodenherdenking in Gemert werd door vertegenwoordigers van wandelaars in de Nacht van de Vrijheid  bij de fussiladeplaats nabij NM Kamp Vught ook en krans gelegd. Tijdens deze lange nacht van 4 op 5 mei is een groep van 45 wandelaars een nacht op gebleven of heel vroeg opgestaan om een lange wandeling te maken en daarmee de vrijheid te vieren. Na de dodenherdenking om 20.00 uur liepen de wandelaars in etappes van ongeveer twintig kilometer van Vught via Schijndel en Veghel naar Gemert, waar frisse wandelaars zich bij hen aansloten voor het laatste traject naar Eindhoven. In Eindhoven werd en korte ceremonie gehouden bij het Airborne monument, waarbij de wandelaars een bloem in het bekende vredesteken konden stoppen.

De sponsorloop heeft een voorlopig eindbedrag opgeleverd van €1964, dit geld zal worden besteed aan het werk van Amnesty International.

Aankomst groep 500bpi

Enkele wandelaars waren ook ’s avonds weer aanwezig in de Bunker, waar drie rockbands het publiek trakteerden op een mooie en afwisselende muziekshow.

Stolen Moments, Storing! en Jam Pilots gaven het publiek alles wat ze in huis hebben en dat is veel. Zo zorgden ze voor een figuurlijke vuurwerkshow ter afsluiting van Bevrijdingsdag.

Dat vrijheid niet zo vanzelfsprekend is als het lijkt mag duidelijk zijn. Je zou kunnen zeggen dat we op het juiste moment op de juiste plaats wonen, het kan zomaar anders zijn. En daarom is het belangrijk stil te staan en te vieren dat we in vrede en vrijheid mogen leven.

Als drie bands geheel belangeloos muziek willen maken om Bevrijdingsdag tot een feest te maken, en als een aantal wandelaars uit Gemert en omgeving stappen doet naar vrede en vrijheid, dan is Bevrijdingsdag in Gemert in ieder geval niet zomaar voorbij gegaan.

Amnesty blijft alert om de vrijheid te bewaken, zowel in het buitenland als hier. Het gaat niet alleen om vrijheid van meningsuiting, maar net zo goed het recht op vrijheid van godsdienst, seksuele voorkeur of het recht op gelijke behandeling ongeacht afkomst of huidskleur.

Voel je je aangesproken om actief te worden en je bij ons aan te sluiten? Stuur een mailtje naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel Jeanny, tel. 0492-362704 of Herman 0492-368362. Je wordt met open armen begroet!

ALS WIJ NIETS DOEN

Door Jeanny tijdens de herdenking op 4 mei in Gemert in de Sint Jan voorgedragen

Dodenherdenking 4 mei 2017. Het is goed de slachtoffers uit die oorlog te gedenken. Maar misschien kan het ook een moment zijn om even stil te staan bij de slachtoffers van de oorlogen van dit moment en bij de velen die vluchten voor oorlog en geweld en proberen ergens een nieuwe toekomst op te bouwen.

Het volgende gedicht is vrij naar “Als wij niets doen” uit Soldaat van Oranje, de musical die gaat over de tweede wereldoorlog. In dit lied roept Eric Hazelhoff Roelfsema zijn medestudenten op om te gaan strijden voor het vaderland. Maar het is ook een tekst voor hier en nu, voor ons.

ALS WIJ NIETS DOEN.

Denk je soms dat dit ons leven niet raakt? Of wachten we tot de storm over waait?

Vele mensen worden kapot gemaakt.Kijken we toe tot de wind weer draait?
Niemand van ons heeft om oorlog gevraagd. Maar doen of je neus bloedt is godgeklaagd.

We zitten te slapen. Er staan steden in brand.

't Is er gewoon, steek je kop niet in 't zand.

Als wij niets doen, wie dan? We zien toch dat dit niet kan.

't Is nu aan jou en aan mij. De hoop voor velen zijn wij.

We kunnen niet blijven doen of dit niet bestaat

Vergeet je twijfels en stel een daad.

Er zijn te veel tranen. Je voelt toch de pijn.

't Is nu aan jou, nu moet je er zijn.

Als wij niets doen, wie dan? We zien toch dat dit niet kan.

Verschuil je niet achter je veilige muur. Als de wereld in brand staat

wie blust dan het vuur? 't Gaat ook over jou en over mij

De hoop van vele slachtoffers zijn wij.

We zien toch dat dit niet kan

Als wij niets doen, Wie dan?