Op donderdag 8 maart staan ook de Gemertse vrouwen stil bij de Internationale Vrouwendag. Dat gebeurt ’s avonds in De Eendracht.

Al een aantal jaren krijgt  Amnesty groep Gemert-Bakel de gelegenheid om dan aandacht te vragen voor vrouwenrechten.  Het is hartverwarmend om te ervaren dat  Gemertse vrouwen zo betrokken zijn bij de schendingen van vrouwenrechten en bereid zijn daar ook actie voor te voeren.

Dit jaar vragen we steun voor Saudische vrouwenrechtenorganisaties.

Er is veel mis op het gebied van vrouwenrechten in Saudi-Arabië. Zo mogen vrouwen zonder toestemming van een mannelijke voogd niet reizen, betaald werk verrichten, hoger onderwijs volgen enz. Maar de Saudische vrouwen beginnen klein bij het opeisen van hun rechten: Zij richten zich op opheffing van het verbod om auto te rijden. Dit verbod is een forse belemmering van hun bewegingsvrijheid, waardoor zij veel dagelijkse activiteiten niet of nauwelijks kunnen verrichten en heel afhankelijk zijn van mannen.

blijdatjijrijdt.300bpiOnder de noemer Woman2drive eisen de vrouwenrechtenactivisten opheffing van het verbod op autorijden. Het is een haalbaar doel, omdat veel vrouwen en ook mannen hier achter staan.

Amnesty gelooft dat het uitoefenen van druk op de Saudische autoriteiten heel doeltreffend kan zijn, aangezien het verbod op autorijden al zeer omstreden is.

Bovendien laat een dergelijke actie aan de Saudische vrouwenrechtenactivisten zien, dat vrouwen over de hele wereld hun doel steunen.

Hoe kunnen Gemertse vrouwen deze actie steunen?

We hebben een groot fotobord met de afbeelding van een Saudische vrouw die in de auto zit. Daarbij de slogan: BLIJ DAT JIJ RIJDT en de tekst: We support Saud-Arabian women to drive their way to freedom. (Wij steunen Saudische vrouwen om hun weg naar vrijheid te rijden)  We willen Gemertse vrouwen op de foto zetten bij dit bord. Amnesty Nederland gaat alle foto’s bundelen en opsturen naar Woman2drive, zodat de vrouwenorganisaties ze kunnen bekijken en weten dat wij hen steunen. Ook gaan ze naar de Saudische ambassade in Nederland.

Wij rekenen er op dat we veel foto’s kunnen laten maken.