wotd 8 maart: Internationale Vrouwendag

Op dinsdag 8 maart organiseert het Vrouwennetwerk Gemert-Bakel weer een avond in De Eendracht.
Traditiegetrouw levert ook Amnesty Gemert-Bakel een bijdrage. Wij hebben er voor gekozen om aandacht te vragen voor “Vrouwen van de Don”. Het is een regionale mensenrechtenorganisatie in het zuiden van Rusland
Deze organisatie zet zich in voor de rechten van vrouwen en ook voor kinderrechten en de rechten van dienstplichtigen. Sinds de oprichting in 1993 hebben zij duizenden mensen bijgestaan met juridische advies of psychologische hulp. In 2014 heeft een Russische rechtbank besloten dat ze zich moeten registreren als “buitenlands agent”. Voor veel Russen staat dat gelijk aan het stempel “buitenlandse spion. Dat betekent dat ze onder verscherpt toezicht staan en hoge boetes krijgen voor alles wat door de overheid gezien wordt als “overtreding”. Ook lopen ze de kans hun onderkomen kwijt te raken.
De Vrouwen van de Don hebben het zwaar. 8 Maart, Internationale Vrouwendag, is in Rusland een echt bloemenfeest. Daarom vragen wij Gemertse vrouwen om, uit solidariteit, een bloemenkaart te sturen.
Wij zorgen voor bloemenkaarten die nog niet helemaal af zijn. Je kunt ze ter plaatse  inkleuren en versieren, maar dat hoeft niet per se. Wij zorgen voor de verzending
Creatieve vrouwen kunnen de kaart ook meenemen om er thuis iets heel moois van te maken en dan zelf op te sturen.
De voorbije jaren hebben vele vrouwen onze acties gesteund. Vorig jaar hebben we 162 kaarten kunnen versturen (voor een ander doel).
Dat moet dit jaar toch ook lukken?