Amnesty actief op MOV boekenmarkt

azzasoliman 300bpiDe Egyptische advocaat Azza Soliman (zie foto) zet zich in voor de rechten van vrouwen in haar land, vooral voor slachtoffers van huiselijk geweld en verkrachting. Ook zet ze zich in om analfabetisme bij vrouwen tegen re gaan. Dat is de autoriteiten blijkbaar een doorn in het oog, liever dan de waarheid onder ogen te zien wordt Azza ervan beschuldigd de goede naam van Egypte te bedoezelen. Ondanks dat ze al verschillende keren is gearresteerd zet Azza haar vreedzame mensenrechtenwerk voort.

Momenteel wordt ze beschuldigd van het ontduiken van belasting, en kan ze tot vijftien jaar gevangenisstraf veroordeeld worden.

Natuurlijk is dit een grove mensenrechtenschending, waar Amnesty heftig tegen protesteert. In Gemert gebeurde dit tijdens de boekenmarkt van de MOV. Vrijwilligers van de plaatselijke Amnestygroep benaderden bezoekers met de vraag om een petitie te ondertekenen waarin de Egyptische autoriteiten wordt gevraagd de vervolging van Azza Soliman onmiddellijk te stoppen. In totaal hebben 232 bezoekers aan deze actie meegedaan. Iedereen die deze actie heeft ondersteund: Hartelijk dank!

De handtekeningen zijn inmiddels verstuurd naar Amnesty Amsterdam, vanwaar ze, samen met de opbrengst van andere Amnestygroepen, aan de Egyptische president zullen worden aangeboden.

Bent u niet naar de boekenmarkt geweest, maar wilt u wel de petitie tekenen? Via de Amnesty site kunt u digitaal uw handtekening onder de petitie zetten.

Boekenmarkt2 300bpi